zondag 9 oktober 2011

Schwälmer

In het vorige blog heb ik beloofd wat meer uitleg te geven over deze techniek. Na het overbrengen van het patroon op het stof worden het eerst knoopjessteken gemaakt op de omtrekken, naar gelang het aantal draden per cm met een bepaalde dikte garen dmc broder special. Dit garen is te koop in een grote variatie aan kleuren, maar meestal wordt er wit op wit gewerkt! Daarna wordt aan de binnenzijde van het patroon een kettingsteek gemaakt in de eerste plaats als versteviging en ten tweede voor het overlappen van de draadeinden die weg geknipt worden om de vullingen te maken. Daar over naderhand meer, ik laat jullie nu onze eerste vorderingen zien wat nog zeer te wensen over laat. Bij deze techniek is vooral de ervaring bepalend, hoe vaker je het maakt hoe mooier het wordt, in het begin is het oefenen!


Hier zie je het begin, de knoopjessteken zijn erg onregelmatig, maar oefening baart kunst!

De contouren van het patroon zijn sierlijk waar je nog veel handigheid in moet krijgen om deze mooi te bewerken.

5 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Wat schitterend Jessie, en wat een secuur werk is dit
Maar jou kennende heb je deze techniek snel onder de knie, en maak je de schitterendste borduurwerken
Fijn zondag groetjes Joke

marijna zei

Jammer dat je zo ver weg woont, anders kwam ik het bij je leren. Ik ben jaren geleden in het Schwalmer museum geweest. Een genot om daar rond te lopen.

Lida zei

Ziet er nu al bijzonder uit, wat ben jij toch getalenteerd! Puur genieten al dat moois te zien ontstaan! Groetjes
Lida

Willy zei

Wat een leuke techniek en een prachtig resultaat.

jessie zei

De handwerkjes die ik heb laten zien zijn van de dames van het groepje ! Later zal ik een foto plaatsen van mijn werkje.