donderdag 24 november 2011

Knottedoek met een verhaal !

In 2009 heb ik een workshop knottedoek en akertjes maken gevolgd, dit wilde ik al jaren. De kans deed zich voor dat het werd aangeboden door Margreet Beemsterboer bij haar en heb dit met beide handen gegrepen. Op mijn oude weblog nog steeds niet 100% op orde had ik er een blog over geschreven, ongeveer 2 maanden later kreeg ik een reactie van een jongeman uit Friesland. Hij vond de doek zo mooi en vroeg of ik er een voor hem wilde maken, hij wilde zijn familie traditie voortzetten en op deze symbolische wijze zijn vriendin ten huwelijk vragen. Ik vond dit wel heel apart, hoewel ik nooit in opdracht voor iemand borduur wilde ik voor een keer een uitzondering maken. Over en weer afspraken gemaakt over wat er op moest staan, als laatste kwam de vraag wat het kosten plaatje was. Toen ik mijn prijs kenbaar had gemaakt kwamen er eisen zoals: maak maar geen open zoom en de akertjes hoefde ook niet zo nodig, dit alles om de prijs te drukken. Ik heb toen kort en bondig te kennen gegeven dat ik het alleen maakte zoals het moest en anders zag ik er van af. Toen kreeg ik als antwoord dat hij eerst op vakantie ging en daarna weer contact op zou nemen. Jullie raden het al, nooit meer iets van gehoord! Er zijn mensen, die denken ze maakt dat wel even voor een habbekrats, mooi niet! Hier dus nog een keer mijn knottedoek, ik heb er onze initialen en trouwdatum op gemaakt en staat mooi te pronken in mijn handwerkkamer!

14 opmerkingen:

Lida zei

Het is een schitterende doek en ja veel mensen hebben geen benul hoe lang je over zo'n mooi werkstuk doet! Maar deze klanten kun je beter kwijt dan rijk zijn, maar ooit zal hij er spijt van krijgen! Ik vind de traditie van knottenkistjes en doeken geweldig en vind het heel leuk dat jij er een voor jullie zelf hebt gemaakt, daar mag je best trots op zijn! Fijne dag,
Lida

Oude lappen zei

Hij mag er zijn hoor je knottedoek!
De aktertjes horen er inderdaad bij anders is het geen echte knottedoek. Groot gelijk dat je het niet gedaan hebt.
liefs Liliane

Anoniem zei

Mooie knottedoek! Ik heb ook een knottedoek workshop gevolgd (in Dordrecht), en er met veel plezier eentje voor mezelf gemaakt. Maar er gaat zoveel werk in zitten dat niemand dat er ooit voor kan betalen.
Groetjes,
Jolanda

Jessie zei

Jolanda,je hebt volkomen gelijk en dat kan niemand je ooit ervoor betalen. Deze jongeman begon zijn verhaal dat hij wist hoeveel werk uren erin zaten. Maar het was natuurlijk te proberen,ik maak graag iets voor iemand die me dierbaar is en geef het kado!

Marijke zei

Hallo Jessie, wat een prachtige doek is dit geworden. Gelijk heb je hoor dat je geen afbreuk gaat doen aan de kwaliteit van je werk. De meeste mensen hebben echt geen idee hoeveel werk iets is. Groetjes van Marijke

Monica zei

Jessie, hij is schitterend jouw knottendoek, en je hebt echt volkomen gelijk, want welke prijs je ook vraagt, het tipt nooit aan het werk dat je er aan hebt en daarbij, een persoonlijke doek is onbetaalbaar

Willy zei

Prachtige knottedoek, zal toch ook bijna onbetaalbaar zijn als je wilt gaan trouwen, dan zijn de centjes op voor de bruiloft ;)

Jessie zei

Willy, een trouwdag in stijl kost altijd veel geld,doe het dan ook zoals je het wilt. Op dit kleine ding kijken ze dan naar de kosten terwijl de traditie het juist speciaal maakt!

Anje-Grietje zei

Schitterende doek maakte je en oh wat heb je gelijk dat je de eer van dit prachtige handwerk hoog houdt.....
groetjes Anje.

Johanna Zweden zei

Wat een verhaal Jessy, en ja mensen denken dat als je handwerkt je dingen min of meer gratis voor hun maakt! maar ze denken niet bij na aan je uren, en je materiaal. Jammer hoor dit soort dingen. maar je hebt er wel voor jezelf iets schitterendst aan overgehouden
Fijn weekeinden groetjes Joke

Gerard zei

Je knottedoek ziet er werkelijk onbetaalbaar prachtig uit. Zo'n jongen zou het zelf moeten gaan maken, dan weet hij precies hoeveel tijd, aandacht en materiaal in zo'n doek gaat zitten. In feite is dit soort handwerk echt onbetaalbaar...

Marion zei

IK heb je gevonden en ook de bus in Arnhem heb ik gevonden en ben goed thuis gekomen.

Je hebt er een mooie knottendoek aan overgehouden. Als het niet zo gelopen was had je misschien nooit en knottendoek gehad.

Groetjes Marion

Jessie zei

Marion, de knottedoek was al klaar, en stond op mijn oude weblog. Hij heeft hem daar op zien staan en zodoende de vraag gesteld voor hem een te maken. In de eerste instantie had ik gezegd dat ik het niet deed, want ik handwerk voor niemand op bestelling. Hij bleef zeuren en wist ook dat het veel werk was. Ik zal ook nooit meer op zo'n verzoek in gaan, heb genoeg mensen om iets kado te doen,en die waarderen het!

chrisje zei

Weet je Jessie, ik heb die knottendoek ook gaan volgen Bij Margreet, in Roermond bij Naald en Draad. Waarschijnlijk hebben we elkaar daar gezien. Maar ik moet eerlijk toegeven, ik heb aan de mijne praktisch niets meer gedaan. Die akertjes kan ik gewoon niet meer. Eigenlijk wel spijtig. Maar uw lap is zoals de mijne ooit moet worden, maar dan zonder de akertjes.
Groetjes Chris