zondag 20 november 2011

Marker Bruidslijf

Deze week heb ik de workshop Marker Bruidslijf bij Sary gevolgd, wat heb ik genoten. De uitleg over de kleding en hoe en wanneer het gedragen wordt was heel interessant. Wat is dit een prachtige klederdracht met apart borduurwerk, hier kan ik uren naar kijken tot in de kleinste details. Sary heeft ons al haar werken geshowd en ik had mijn camera niet mee. Gelukkig kreeg ik van een cursist deze foto's toegestuurd! Omdat ik het heel jammer vond om direct op het stof te beginnen van het rijglijf heb ik nog een klein lapje genomen en maak er een tasje van. Zodoende krijg je dan een beetje handigheid in het borduren op zijde, eerst patroon optekenen, daarna werd er aan de achterkant een lapje katoen gelockt en konden we beginnen.

Op het stof komt carbon papier, dan het patroon vastzetten en kan het optekenen beginnen.

Dit is opgetekend door een van mijn medecursisten, je kunt haar ook volgen met haar verdere vorderingen.

Dit tasje maak ik ervan

Dit is een oud rijglijfje

pinkster - rijglijfje

In een volgend blog zal ik jullie mijn vorderingen laten zien, Sary en echtgenoot heel hartelijk bedankt voor jullie enorme gastvrijheid en de leerrijke workshop!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt mij heel mooi omdat te maken.
Misschien kun je ons nog eens een cursus geven, om zo'n Marker lijfje te maken.

Ria.

Diny zei

O, dat kan heel mooi worden! wat een werk! ook prachtige kleuren. groetjes.

Lida zei

Oh dat is mooi! Wat een precies werkstuk en wat een mooi patroon, je zult wel hebben genoten! Ben benieuwd naar jouw eindresultaat! Groetjes
Lida

Willy zei

Wat mooi Jessie, het patroon zou ook gebruikt kunnen worden op vilt, zoals bij het Scandinavische yllebroderier.
Groetjes

Monica zei

Oh, leuk dat de cursus bij Sary nu begonnen is, en wat gaat dat borduurwerk er prachtig uitzien! succes

Gerard zei

Ik ben al jaren weg van Markens handwerk en de klederdracht is zo mooi en kleurrijk. Ik heb al in 1982 een Marker lap gemaakt, wit op wit, en daar pronkt ook een rozenboeket van een bruidslijf op, alleen dus ook wit op wit. Leuk dat er nu speciaal cursussen voor zoiets bestaan, ik moest alles zelf (met hulp van mijn vrouw) uitvinden.

marijna zei

Mooi zeg je borduurwerk. En wat een moed om er aan te beginnen. Maar als een echte borduurster is dat een leuke uitdaging voor je.

Jessie zei

Gerard wat leuk dat je dat al jaren eerder hebt gemaakt, heeft het al op je blog gestaan? Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar!

Jeanny zei

Heel bijzonder vind ik dit. Vriendin Erica heeft dezelfde cursus gevolgd en een pracht rijglijfje gemaakt. Grappig dat je eerst een tasje maakt !
Groetjes.

Anje-Grietje zei

Prachtig en ook zo leuk om traditie in het nu toe te passen.....
groetjes Anje.

Johanna Zweden zei

O Jessy wat schitterend, nu kan me voorstellen dat je verkocht bent aan deze techniek, wat mooi
Denk dat ik maar eens een weekje jou kant opkom, en dat je me dit moois allemaal kunt leren
Fijne dag, en heb gevonden wat ik moest vinden, gaat morgen op de post
Groetjes Joke

marcella zei

le workshop was geslaagd zie ik. Leuk dat tasje. Ik denk dat het idee op onze workshop ontstaan is. Het was de bedoeling om op het proeflapje enkele steekjes te oefenen maar wij begonnen er allemaal een compleet patroon op te tekenen :)

Jessie zei

Marcella, iedereen begon met optekenen, ik heb toen een extra lapje gevraagd want ik wilde niet meteen op de lap voor de rol beginnen. Wilde eerst een proeflapje maken!