donderdag 15 december 2011

Marken

Op mijn vorige weblog die nu ter ziele is heb ik vaker een bericht gemaakt over Marken en hun veelzijdig handwerken. Ik zal wat foto's plaatsen uit mijn oude blog om wat herinneringen op te halen.






De dames bij de entree van het museum in klederdracht, bijna overal verdwijnen de klederdrachten meer en meer. Ook in ons land is bijna nergens meer sprake van een levende handwerkkunst, gelukkig zijn er nu wat  borduurgroepen en de Vereniging voor Merklappen ontstaan die het handwerk weer nieuw leven hebben ingeblazen. Hierdoor en de vele bezoeken aan Marken is mijn passie ontstaan voor hun veelzijdige handwerk! Onderstaande foto's geven een impressie van wat er nog bewaard is gebleven.

                                                                          








In de winkel van Ma Korving is nog wel iets te vinden van antiek borduurwerk, zelf  is ze altijd gekleed in de dracht waar ze heel trots op is en vol passie over kan vertellen.

                                              

Zo als jullie weten heb ik vorige maand de workshop bij Sary Maas gevolgd en toon ik hier mijn vorderingen, het is behoorlijk zwaar om te werken daar het op twee lagen stof (Changeant zijde en katoen aan de achterkant ter versteviging) wordt geborduurd. Maar met elke dag een beetje wordt het steeds mooier.
                                       
                                                                       Het begin

                               
Dit is enkele dagen geleden, als ik er aan zit te werken kan ik bijna niet stoppen omdat je het steeds mooier ziet worden. Doordat mijn vingers gaan verkrampen moet ik wel, nog een roos en dan kan ik aan de bovenkant beginnen waar het koord doorheen wordt gehaald.

9 opmerkingen:

Jeanny zei

Voor mij zijn de klederdracht en de handwerken van Marken zeer boeiend.
Mooi logje.
Groetjes.

Lida zei

Ja die bijzondere logjes mag je best nog eens laten zien! Ik vind de getoonde kleding en de mooie plaatjes van het plaatsje prachtig! Groetjes
Lida

Willy zei

Het is ook wel weer leuk om de oude onderwerpen weer opnieuw voor bij te zien komen en Marken heeft bij mij ook een streepje voor.
Wat ben je al ver met het borduurwerk en het wordt erg mooi.
Ik zit ook even je prachtige borduurwerken in de zijkolom te bewonderen, leuk dat je die daar hebt geplaatst.
Groetjes

Dekenstikster zei

Wat laat je veel moois zien en wat een prachtige merklappen heb je gemaakt. Dank voor het delen.lieve groeten, Wilma

Johanna Zweden zei

O wat heerlijk om weer even mee te lopen in Marken, en al dat moois weer even te zien.
Wat word je boorduurwerk schitterend, ja ik kan me voorstellen dat het zwaar aan de handen is,zijde is moeilijk is op te werken en vooral met zo een dikke draad.
Maar het zal schitterend worden
Groetjes Joke

Marianne zei

Leuk logje van Marken.
En je borduurwerk ziet er prachtig uit.
groetjes, Marianne

Gerard zei

Wat is de dracht van Marken toch spectaculair MOOI!
Je bruidslijf begint er prachtig uit te zien. Wie weet ga ik ooit -na mijn ufo theedoek- ook nog een kleurig bruidslijf maken...

Monica zei

Gezellig even mee te wandelen door Marken. Wat wordt jouw borduurwerk prachtig zeg!

Jessie zei

Gerard, het is zo mooi om te maken al is het wel zwaar borduren. Ik denk dat ik het ook nog eens in het wit ga maken.En voor het restje heb ik ook al een idee!