woensdag 11 januari 2012

Wat ik afgelopen week heb gemaakt

De afgelopen week heb ik het eerste patroontje van het Russisch borduurwerk afgemaakt er komen nog enkele bij dus dat laat ik een andere keer zien.
Voor mijn pronkrol heb ik het Marker bruidslijf opgetekend, zoals jullie weten was het tasje een proeflap, het patroon voor het rijglijf bestaat uit vijf rozen het tasje had drie rozen.

Op het stof wordt textielcarbon gelegd (dit had Marcella voor me mee genomen uit Frankrijk) het carbon wat hier te koop is werkt niet zo duidelijk. Dan wordt het patroon erop gespeld en over getrokken met pen, ik heb een rode pen gebruikt dan kan ik beter zien wat er al gebeurd is.

Welke kleuren voor de rozen ik ga gebruiken weet ik nog niet, wel alle vijf in een kleur. Het is opgetekend en ik kan ik er zo aan beginnen.
Verder heb ik het derde patroon van Rosina Luger gemaakt, de beschrijving is in het Frans en deze taal beheers ik niet. Het patroon is erg onduidelijk afgedrukt en omdat het tapisserie is moet je de volgorde weten om goed te beginnen vaak komt de naald weer in een eerder begin van een steek. Ik ben eruit gekomen en voor Gerard en misschien nog andere Rosina Luger fans zal ik het proberen uit te leggen, ik heb er een tekening bij gemaakt.

De volgorde van werken is zwart - rood - blauw.

Opvolgend aan patroon twee komt er een rij kruissteken in ecru, dan sla je 1 draad over en begin je links ook 1 draad overslaan met kleur 3685 over 2 + 4 draden op de tekening in zwart platsteken te maken (de eerste rij is een 1/2 patroon).

Vervolgens wordt de kleur 902 op de tekening in rood, volgens voorbeeld afgebeeld op het patroonblad maken, LET OP het kruis komt in de hoeken waar ook de eerste draad is ingestoken, de insteek voor het vervolg komt onder de vorige draad te liggen.

Nu als laatste kleur 519 (ik had per vergissing verder gewerkt met ecru) het totale patroon is over 8 draden, de naald boven het midden van kleur 3684 insteken en schuin over 4 draden werken resp. 4-3-2-1 draden. De bovenste rij horizontaal afmaken en vervolgens de onderst rij, dan  patroon herhalen.


Hopelijk is dit duidelijk je mag altijd via  mail vragen stellen.

12 opmerkingen:

Anje-Grietje zei

Word er stil van wat borduur je toch mooi.... maar ook je keuze voor je borduurtjes is geweldig...
Steekjesgroetjes Anje.

Johanna Zweden zei

Jessie wat een schitterend patroon heb je gemaakt, zit met open mond te kijken

Wat word je borduur merk lapje leuk, enig, inspiratie deze kant op.

Groetjes Joke en een fijne dag

potapusha zei

Beauty !!!!)))

Gerard zei

Wat ontzettend aardig om het allemaal uit te leggen, Jessie, dank je wel! Annemieke heeft dat ook geprobeerd en is het niet gelukt om mij met de Lugerlap verder te gaan. De andere vriendinnen van onze "Frotclub" hebben ook geprobeerd me over te halen om met de Rosina Lugerlap verder te gaan, maar ik hoef niet zo nodig... Ik heb andere plannen. Ze hebben vreselijk gelachen omdat één patroon (het tweede, waarbij ik niet recht onder de eerste uitkwam) ook op de Berlinerlap voorkomt en die ik wel zonder fouten heb gemaakt...Maar voor mij (nog steeds) géén Rosina Luger!

Monica zei

Wow, wat mooi wordt dit

Lida zei

Wat ziet dat er allemaal mooi uit en wat een technisch verhaal, dat snap ik dus echt niet, maar misschien zal ik ooit ook aan dit soort borduurwerk toekomen! Veel plezier met je steekjes, groetjes
Lida

Jeanny zei

Tja Rosina is niet de gemakkelijkste hè, maar wel mooi!!
Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt, succes!!
Groetjes,

Jessie zei

Gerard, kan ik je niet overhalen om hem te gaan maken?

Willy zei

Wat een mooie steken komen er in de RL aan bod.
Het kost wel even wat voorbereiding voordat je met het borduren van het bruidslijfje kunt beginnen. Veel plezier met het borduren. Ik kijk al uit naar de volgende update.
Groetjes

Gerard zei

Glimlachend schrijf ik dit commentaar, maar ik heb het Rosina-probeersel weggegooid, vast besloten om het NIET te maken. Helaas voor jou laat ik me dus niet overhalen om een Luger te maken. Wie weet beginnen we ooit samen een ander borduurprojekt(je)? Jij in Nederland en ik in Frankrijk?

Jessie zei

Jammer maar ik begrijp het wel, en ja voor de toekomst is je voorstel om op deze manier iets te maken wel leuk. Voorlopig niet, eerst moet ik deze projecten afmaken!

Jessie zei

Jeanny, wat bedoel je met ik heb het me niet gemakkelijk gemaakt. Ik hou van een uitdaging!