zondag 11 maart 2012

De voorbereiding van het Marker bruidsrijglijf.

Dit zijn de materialen, mull katoenen voeringstof, changeantzijde, baleinen en koor (bies) voor de afwerking.

Natuurlijk popelde ik om er aan te beginnen maar eerst moest het patroon op de maat van de paspop aangepast worden omdat dit op schaal was. Dus het patroon op tekenpapier overgenomen en veranderd op de maten van de pop. Het papieren patroon uitgeknipt en op de pop gespeld, het  leek aardig te kloppen omdat ik 100% zeker wilde zijn (papier geeft niet mee) heb ik van een oud laken de patroondelen geknipt en in elkaar geregen. Hieronder heeft de pop het aan en ik was dik tevreden.



Nu kon ik eindelijk beginnen met het optekenen, als dit gebeurd is wordt aan de achterkant de voering er tegen aan geregen, dit moet omdat er straks de baleinen tussen komen. De gebruikte steken zijn: ketting, feston en kruissteken. Eerst heb ik alle stiksteken gemaakt hier komen de baleinen tussen daarna de molentjes (waar straks de veter doorheen komt). Met een priem worden gaatjes gemaakt waarop kleine metalen ringetjes (rvs) worden bevestigd met festonsteken, ertussen worden bloemetjes van diagonale kettingsteken geborduurd.

Zo ver zijn mijn vorderingen, nu ben ik bezig met de raakies op het voorpand de granaatappel symbool van vruchtbaarheid en voorspoed, kegeltjes/huisjes en klein roosje. Als deze motieven zijn geborduurd wordt de omgeving dit noemt men tuintjes opgevuld met festonsteken in een groene kleur. De rijgsteken die je ziet zijn de contouren van het patroon.

10 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

wat zal dit schitterend gaan worden, kijk er naar uit naar het vervolg

Groetjes en een fijne avond

Berkeboom zei

Ziet er heel mooi uit, succes verder. Groetjes Gré

Berkeboom zei

Ziet er heel mooi uit,succes verder. Groetjes Gré

Anita - Vlijtige Handjes zei

Prachtig. Dit wordt een bijzonder project.

Willy zei

Wat een spannend project om mee bezig te zijn. Een mooi begin is er al. Succes ermee.
Fijne week, groetjes

marijna zei

Jessie, wat een werk, maar wat wordt het mooi!

Lida zei

Oh dat wordt mooi en wat zal dat straks schitterend staan op je pop! Hoop dat door het borduren de zijde niet teveel inloopt, maar wens je veel plezier met al je steekjes,
Fijne dag
Lida

Jeanny zei

Jessie, dit gaat schitterend worden, ben heel benieuwd.
Veel succes en plezier met maken.

Kiekplaotiesenzo zei

Oh wat gaat daar veel werk en tijd inzitten maar het resultaat zal er naar zijn !! groet, Diny

Gerard zei

Dat ziet er al prachtig uit en het belooft een werkelijk een heel mooi bruidslijfje te worden. Succes!