vrijdag 4 mei 2012

Antiek textiel

Het verzamelen van antiek textiel hoort ook bij mijn hobby en in de loop van de jaren komt er af en toe wat bij. Onderstaande foto is een van mijn eerste aankopen, deze lap stond ingelijst in een van onze favoriete antiekwinkels waar we heerlijk rond konden neuzen. Het toeval wilde dat Merkwaardig een lezing had gehouden over borduren in gevangenschap tijdens de oorlog. Daarin werd verteld hoe creatief de mensen waren om te kunnen handwerken, draadjes uit textiel peuteren b.v. van het wasgoed en de naald verstoppen in de binnenkant van je handpalm. Heel indrukwekkend, het borduurwerk is gemaakt op een witte zakdoek en rechtsboven zijn er tekens op gemaakt waar we de betekenis nooit van hebben kunnen achterhalen.
 

Bij mijn inlijsterij had ik gevraagd om het werk eruit te halen omdat er bruine vlekken in zitten, maar het werd me afgeraden. Het maakt me heel nieuwsgierig om achter het verhaal te komen, de tekens konden  misschien uit het Runen alfabet zijn. De lap is ingelijst in Luik en 16 jaar in mijn bezit.

Zou er iemand zijn die hier iets over kan vertellen dan hoor ik het graag, Berthi heeft op haar blog er ook al aandacht aan besteed!

5 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Heb weer even je site bij gelezen, en weer genoten,

Helaas kan ik niet veel schrijven, maar geniet dus van het even kijken ,

Groetjes van één hand, grinnik

En bedankt voor je steun.

Alvast een fijn weekeinden Joke

Jeanny zei

Apart, mooi zakdoekje laat je zien.
Speciaal op deze dag!
Lieve groetjes.

Joze zei

Nou dat is een borduurtje met een heel verhaal, wellicht zal niemand ooit weten wat degene heeft gedacht onder het borduren. Zeker is dat het haar kracht heeft gegeven, anders was het niet tot stand gekomen. Fijn dat het in jou bezit is en dat je het met ons wilt delen.

Groetjes Joze

marijna zei

Wat een bijzonder stuk is dit. Ik kan me wel voorstellen dat je benieuwd bent naar het vehaal er achter.

Gerard zei

Het is een prachtig geborduurd zakdoekje, waar je het verhaal erachter misschien nooit meer zult kennen, al hoop ik voor jou dat er iemand is die hier iets meer van weet. Indrukwekkend dat er in gevangenschap toch stiekem geborduurd werd. Erg mooi.